Ontwerpen met de hoofdeigenschap ‘uren/waarde’

People’s Pavilion: 100% geleend

100% geleend betekent dat er niet is geschroefd, gelijmd, geboord of gezaagd. Alle gebruikte materialen moesten immers intact blijven. Het People’s Pavilion was het centrale ontmoetingspunt en discussiepodium tijdens de eerste editie van het World Design Event tijdens Dutch Design Week 2017.

Fotografie: Filip Dujardin

Wood in Progress

Het ontwerpcollectief Envisions gaat samenwerking aan met gevestigde bedrijven en daagt hen uit de mogelijkheden van hun productieproces te bekijken.

HEY JUTE

Een onderzoek naar hoe de natuurlijke kwaliteit van jute gebruikt kan worden, zodat een hoogwaardig en sensitief product ontstaat.
Jute wordt ‘achter de schermen’ gebruikt en nooit als esthetisch materiaal. Bij het droog naaldvilten van de ‘raw fibre’ blijft de vezellengte intact en ontstaat een sterk en licht vilt met de unieke kwaliteit van jutevezels.

Recomposed Bamboo

‘Recomposed Bamboo’ onderzoekt waarop de bamboebuis is opgebouwd en hoe deze structuur doelmatiger en esthetischer toegepast kan worden.

Holle Buis Techniek

Dirk van der Kooij print met een robotarm meubels van kunststof. Zijn nieuwste techniek is de holle buis techniek. De NotOnlyHollow Chair, gemaakt in een oplage van 25 stuks, is gemaakt van oude gemalen CD’s. De CD’s moeten eerst gesorteerd, gemaald en geregranuleerd worden om als grondstof te kunnen dienen voor een delicaat proces als de holle buis techniek.

The Lenticular Project

Bij lenticulair drukwerk verandert een plaatje als het in beweging wordt gebracht optisch van kleur, en diepte. Antoine Peters onderzoekt de mogelijkheid om deze techniek op textiel toe te passen en zo ‘multiple dessin’ kleding te maken; de print verandert van kleur afhankelijk van de beweging van de drager of toeschouwer.

Ripening Rugs

Adrianus Kundert ontwerpt vloerkleden die bij slijtage tot leven komen. Op de plaatsen waar het kleed intensief gebruikt wordt ontstaan nieuwe kleuren, texturen en patronen. Omdat het kleed mooier naarmate het slijt zal het niet snel worden vervangen, zoals bij normale slijtage.

BAG2WORKS

No Mad Makers (Floor en Nagler en Didi Aaslund) helpt vluchtelingen op Lesbos in Griekenland om van het bootzeil en de reddingsvesten die op het strand achterblijven tassen te maken. De vluchtelingen kunnen de tassen meenemen op hun verdere reis door Europa.

Functional 3D Printed Ceramics

Steeds meer materialen kunnen 3D geprint worden, ook klei. Olivier van Herpt bouwde zelf een 3D kleiprinter. De ontwerper kan invloed uitoefenen op de machine terwijl hij print. En omdat klei een grillig materiaal is, speelt ook het toeval een rol bij het printen. Zo ontstaat een ambachtelijk product, gemaakt met de nieuwste technologie.

Personal Knitwear for everybody

De kledingindustrie kan en moet duurzamer worden. Als een kledingstuk meteen voldoet aan de specifieke wensen van de drager – qua pasvorm, materiaal en kleur – zijn volle kledingrekken in de winkels overbodig. Rosanne van der Meer combineert 3D knitting met een on demand systeem.

Interwoven

Met behulp van onderaardse sjablonen die dienst doen als mallen wordt het wortelstelsel van planten in banen geleid, zodat het zich tot een textielachtig materiaal vormt. Tijdens het groeiproces voegen de wortels zich naar de patronen en weeft of vlecht het wortelmateriaal zichzelf. Diana Scherer werkt in haar onderzoek samen met biologen en ecologen van de Radboud Universiteit in Nijmegen.

Black Gold

De collectie Black Gold van Quintus Kropholler omvat voorwerpen gemaakt van asfalt. Asfalt bestaat uit steen en bitumen. Bitumen is het materiaal dat overblijft na de verwerking van ruwe aardolie. Met dit project wil Kropholler de perceptie van het materiaal veranderen: dit aardolieproduct heeft, in tegenstelling tot plastic en benzine, juist een lange levensduur en zal zijn bron (aardolie) waarschijnlijk overleven. Ook laat Kropholler zien dat asfalt een esthetische waarde heeft.

Mycelium Project

Met het Mycelium Project wil Studio Eric Klarenbeek op de relatief jonge markt van 3D-printen een alternatief bieden voor plastics en bioplastics. De stoel is geprint met mycelium, een netwerk van schimmeldraden. In plaats van laagjes kunststof met elkaar te versmelten, gebruikt Eric Klarenbeek mycelium als ‘levende lijm’. De basisgrondstof is plantaardig afval.

Invert Footwear

De collectie Invert Footwear bestaat uit combinaties van verschillende merken sneakers en teenslippers. Elisa van Joolen heeft bijvoorbeeld samplemodellen voor skateboardsneakers van Nike binnenstebuiten gekeerd en bijpassende nieuwe zolen gemaakt van teenslippers. De Nike-zolen worden nieuwe sandalen. Elk paar schoenen is uniek.

Levende Pixels

Met pigmentdragende bacteriën wordt inkt gekweekt die kan worden ingezet in het grafisch ontwerp. De inktkwekerij Levende Pixels kan het hele kleurenspectrum kweken, ook fluorkleuren. Voor de selectie CMYK zijn de bacteriën te vinden in bijvoorbeeld aarde (blauw), op onze huid (roze), op planten (geel) en ook in onze mond (zwart). Met de inktkweekmachine is de grafisch ontwerper in de toekomst zelfvoorzienend in natuurlijke inkt.

Ivorish

Ivorish is het resultaat van een inhoudelijk en artistiek onderzoek gewijd aan de dubbelzinnige schoonheid van ivoor. De beoogde sieradenlijn van Nina van den Broek is gemaakt van melktanden. Door het materiaal te verpulveren tot poeder en er vervolgens handmatig een object van te maken, creëert Van den Broek een veelzijdig toepasbaar nieuw soort ivoor zonder vormbeperkingen.

Pendant Lights

Eén op de vier bomen heeft een schimmel. De door schimmel aangetaste bomen komen niet in de handel en worden veelal versnipperd in de shredder. Milo Dool geeft dit afvalhout een nieuwe bestemming in zijn ontwerp Pendant Lights: de lampen zijn gemaakt van beschimmeld beukenhout.

Coleoptera

In Nederland worden meelwormen gekweekt voor de voedselindustrie. Nu voornamelijk nog als voedsel voor dieren, in de toekomst ook voor mensen. De meelworm komt voort uit de meelkever, die een aantal maanden na het leggen van eitjes doodgaat. Kwekerijen zien deze kevers als afval en gooien ze weg. Om voor vermindering van afval te zorgen en natuurlijke bronnen opnieuw te gebruiken, heeft Aagje Hoekstra in het kader van haar afstudeerproject aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (HKU) onderzocht hoe ze de kevers een tweede leven kon geven.