Ontwerpen met de hoofdeigenschap ‘ambachtelijk’

Care for milk

Door overproductie en voortdurende prijsdalingen is onze waardering voor melk enorm afgenomen. Met Care for Milk wil Ekaterina Semenova dit zo typisch Nederlandse zuivelproduct een nieuwe waarde geven.

Forz glaze

Een onderzoek naar glazuren op basis van as die overblijft na afvalverbranding.
Studio Mixtura onderzocht verschillende soorten as die overbleef na de recyclingprocessen van algemeen afval, glas en papier. Deze overblijfselen met een complexe minerale samenstelling vormen de basis voor Forz glazuren.

Wood in Progress

Het ontwerpcollectief Envisions gaat samenwerking aan met gevestigde bedrijven en daagt hen uit de mogelijkheden van hun productieproces te bekijken.

HEY JUTE

Een onderzoek naar hoe de natuurlijke kwaliteit van jute gebruikt kan worden, zodat een hoogwaardig en sensitief product ontstaat.
Jute wordt ‘achter de schermen’ gebruikt en nooit als esthetisch materiaal. Bij het droog naaldvilten van de ‘raw fibre’ blijft de vezellengte intact en ontstaat een sterk en licht vilt met de unieke kwaliteit van jutevezels.

Blood Related

Als de gelijktijdige belichaming van leven en dood is bloed de ultieme tegenstrijdigheid van de natuur. Het vertelt duizend verhalen, doordrenkt van betekenis en mystiek. Maar het ware moderne verhaal van bloed als afvalproduct wordt niet verteld.

The New Age of Trichology

Een innovatief en duurzaam onderzoeksproject waarin menselijk haarafval wordt hergebruikt en toegepast in materiaal- en productdesign. Het project focust op de hoge trekkracht van haar.

Re3-Glass

Een nieuw bouwsysteem bestaande uit droog geassembleerde, in elkaar grijpende gegoten componenten gemaakt van afvalglas. Van glasafval worden bouwelementen gemaakt voor architectuur en interieurontwerp. De in elkaar grijpende vormen zorgen voor eenvoudige montage en demontage, en bevorderen het hergebruik en de recyclebaarheid van de componenten.

Ignorance is Bliss

‘Ignorance is Bliss’ verwerkt metaalafval uit de industrie, zoals van waterzuiveringsinstallaties en bodemsaneringsbedrijven, tot pigmenten voor nieuwe producten en productiemethoden. Metalen zijn onmisbaar in onze wereld, maar wel een niet-hernieuwbare grondstof.

Phygital Virtuosity

Bastiaan de Nennie laat de digitale en fysieke wereld samensmelten. Objecten uit het predigitale tijdperk worden gescand, de scans worden ontleed en de onderdelen gebruikt als bouwstenen voor nieuwe digitale creaties. Objecten worden bij wijze van spreken hergebruikt in een digitale werkplaats.

POST-VLISCO

Het Helmondse bedrijf Vlisco produceert stoffen voor de Centraal- en West-Afrikaanse markt. Simone Post heeft op eigen initiatief materiaalonderzoek gedaan naar het afvaldoek en de misdrukken van Vlisco. Het onderzoek heeft geresulteerd in het Vlisco Recycled Carpet. Door de grote variëteit in het afval ontstaat er elke keer een uniek kleed, met steeds een enorme kleurrijkdom.

The Lenticular Project

Bij lenticulair drukwerk verandert een plaatje als het in beweging wordt gebracht optisch van kleur, en diepte. Antoine Peters onderzoekt de mogelijkheid om deze techniek op textiel toe te passen en zo ‘multiple dessin’ kleding te maken; de print verandert van kleur afhankelijk van de beweging van de drager of toeschouwer.

Ripening Rugs

Adrianus Kundert ontwerpt vloerkleden die bij slijtage tot leven komen. Op de plaatsen waar het kleed intensief gebruikt wordt ontstaan nieuwe kleuren, texturen en patronen. Omdat het kleed mooier naarmate het slijt zal het niet snel worden vervangen, zoals bij normale slijtage.

Pretty Plastic Plant

Plastic wordt vaak gerecycled, maar meestal tot kleurloze praktische producten. De Pretty Plastic Plant  bestaat uit zes machines die plastic huishoudafval uit Amsterdam Noord verwerken tot gevelbekleding. Het ingezamelde plastic wordt gesorteerde op kleur, zodat allerlei kleurcombinaties mogelijk zijn. Zo werden inmiddels vier vergaderunits gerealiseerd.

Living Colours

Ook natuurlijke kleurstoffen vervagen. Buro BELÉN, bestaande uit Brecht Duijf & Lenneke Langenhuijsen, onderzocht hoe deze kleurvervaging plaatsvindt en ontwikkelde ‘verkleurkaarten’ van natuurlijke kleurstoffen. Verkleuring wordt zo een kwaliteit waar ontwerpers gebruik van kunnen maken in plaats van een negatieve eigenschap.

Flax Chair

Een composietmateriaal bestaande uit een combinatie van vlas en PLA is toegepast in een stoel, de Flax Chair. Vlas is een gewas dat door het geschikte zeeklimaat een rijke traditie heeft in Nederland, België en Noord-Frankrijk. PLA is een biologisch afbreekbaar plastic op basis van melkzuur. Van het vlas zijn zowel de lange als de korte vezels gebruikt.

De Salt Pup

Een mengsel van bijna 90 procent zeezout, een kleine hoeveelheid zetmeel en water wordt verhit en uitgedroogd, zodat een wit, hard en translucent materiaal ontstaat. Het materiaal is sterk als het gaat om compressie (drukkrachten) en zwak bij trekkrachten. Een logische vorm die daaruit volgt is de boog of koepel.

Functional 3D Printed Ceramics

Steeds meer materialen kunnen 3D geprint worden, ook klei. Olivier van Herpt bouwde zelf een 3D kleiprinter. De ontwerper kan invloed uitoefenen op de machine terwijl hij print. En omdat klei een grillig materiaal is, speelt ook het toeval een rol bij het printen. Zo ontstaat een ambachtelijk product, gemaakt met de nieuwste technologie.

Fade to Stay

Kleurechtheid wordt als kwaliteit gezien, maar verkleuring kan nooit helemaal worden tegengegaan. De Dye-inkten uit thuisprinters en de gepigmenteerde inkten uit de professionele markt hebben verschillende eigenschappen en dus een verschillende kleurvastheid. rENs experimenteert met een combinatie van verschillende soorten inkt en papier teneinde de verkleuring met behulp van UV straling te kunnen regisseren.