Ontwerpen met de hoofdeigenschap ‘gewicht’

The Lenticular Project

Bij lenticulair drukwerk verandert een plaatje als het in beweging wordt gebracht optisch van kleur, en diepte. Antoine Peters onderzoekt de mogelijkheid om deze techniek op textiel toe te passen en zo ‘multiple dessin’ kleding te maken; de print verandert van kleur afhankelijk van de beweging van de drager of toeschouwer.

Printhesis

Een armprothese kan zwaar, duur en oncomfortabel zijn, constateerde een sieradenmaakster die haar arm had verloren en een prothese kreeg aangemeten. Roel Deden ontwikkelde voor haar een hulpstuk dat eerder een stuk gereedschap is dan de vervanger van een lichaamsdeel.

Virtual Paper

De wereld van materialen is groter dan de materiële wereld. Door middel van algoritmes kunnen computers natuurlijke eigenschappen van materialen simuleren. Ontwerper Borgart gebruikt een door de universiteit van Berkeley ontwikkeld algoritme om de eigenschappen van papier na te bootsen.

The Growing Lab – Mycelia

Schimmels zijn micro-organismen die bestaan uit heel veel extreem kleine en snel groeiende schimmeldraden. Laat schimmels groeien op de juiste ondergrond en er ontstaat een nieuw, sterk materiaal dat elke mogelijke ruimtelijke vorm kan aannemen. The Growing Lab is een voortdurend onderzoek naar de mogelijkheden van schimmels voor vormgeving en architectuur.

The Tree Trunk Chair

Wat betekent ‘nieuw’? De Tree Trunk Chair heeft een productietijd van 200 jaar. Door twee eeuwen lang een mal in een boom te drukken, zal de boom langzaam in deze vorm groeien, waarna de mal wordt verwijderd en een stoel kan worden ‘geoogst’.

Bi-Re-Cycle

Nederlandse stationsgebieden zijn overladen met zwerffietsen die moeten worden geruimd. Birecycle is een ontwerp gebouwd met deze wrakfietsen.

Black Gold

De collectie Black Gold van Quintus Kropholler omvat voorwerpen gemaakt van asfalt. Asfalt bestaat uit steen en bitumen. Bitumen is het materiaal dat overblijft na de verwerking van ruwe aardolie. Met dit project wil Kropholler de perceptie van het materiaal veranderen: dit aardolieproduct heeft, in tegenstelling tot plastic en benzine, juist een lange levensduur en zal zijn bron (aardolie) waarschijnlijk overleven. Ook laat Kropholler zien dat asfalt een esthetische waarde heeft.

Mycelium Project

Met het Mycelium Project wil Studio Eric Klarenbeek op de relatief jonge markt van 3D-printen een alternatief bieden voor plastics en bioplastics. De stoel is geprint met mycelium, een netwerk van schimmeldraden. In plaats van laagjes kunststof met elkaar te versmelten, gebruikt Eric Klarenbeek mycelium als ‘levende lijm’. De basisgrondstof is plantaardig afval.

Invert Footwear

De collectie Invert Footwear bestaat uit combinaties van verschillende merken sneakers en teenslippers. Elisa van Joolen heeft bijvoorbeeld samplemodellen voor skateboardsneakers van Nike binnenstebuiten gekeerd en bijpassende nieuwe zolen gemaakt van teenslippers. De Nike-zolen worden nieuwe sandalen. Elk paar schoenen is uniek.

Blue Sky Project

Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat het beste middel om een winterdepressie tegen te gaan het licht van een helderblauwe hemel op een zomerse dag is. Voor de Anti Winterdepressie tentoonstelling die in de winter van 2013/14 in Marres in Maastricht plaatsvond onderzocht Chris Kabel welk fysisch proces maakt dat de lucht blauw is. Het voorlopige resultaat van dit onderzoek is de Blue Sky lamp: een prototype therapielamp die het licht van een helderblauwe hemel op een zomerse dag nabootst.

3D Print Canal House

Het 3D Print Canal House is een drie jaar durend onderzoeksproject, waarin DUS Architects in samenwerking met een aantal nationale en internationale partners werkt aan het printen van een grachtenpand, om zo de mogelijkheden van 3D-printen in de bouw te onderzoeken.

CaCO3 Stoneware

Geïnspireerd door de groei van stalactieten hebben Laura Lynn Jansen en Thomas Vailly een manier gevonden om steen in verschillende vormen te ‘kweken’. Hun designreeks CaCO3 Stoneware bestaat uit voorwerpen die druppel voor druppel rond structuren zijn gegroeid. Het breekbare skelet, een 3D-geprinte structuur, ondergaat een wekenlang versteningsproces in speciaal gekozen thermo-minerale bronnen met een hoog gehalte aan mineralen: calciumcarbonaat CaCO3.

Foto: Floor Knaapen

No-ink

In Noord-Holland worden in mei duizenden hectares tulpen gekopt om de energie in de tulpenbol te behouden. Tulpentelers doen niets met de tulpenkoppen. Met No-ink heeft Tjeerd Veenhoven een proces ontwikkeld om de reststroom van tulpenkoppen een nieuwe toepassing te geven. Eerst worden de tulpenkoppen in een grote draaitrommel in de studio gedroogd en vervolgens worden de steeltjes en stampertjes eruit gedraaid. Het tulpenbloemblad blijft over.

Aera Fabrica

Binnen haar project Aera Fabrica gebruikt Roos Meerman warmte en lucht om 3D-geprinte vormen op te blazen. Omdat plastic snel van vloeibaar naar vast kan veranderen, is het mogelijk de vorm flexibel te maken door het plastic te verwarmen, vervolgens op te blazen en te laten afkoelen totdat de vorm weer fixeert. Meerman maakt gebruik van PLA, een 100% biologisch afbreekbaar materiaal gemaakt van maïs.

GraphLight

Om de verschillende toepassingen van grafiet te verkennen, heeft Niels Datema diverse producten ontworpen die ieder een bepaalde eigenschap van grafiet benutten. Datema ontdekte dat grafiet in de context van duurzaamheid een enorme potentie heeft. Het is een uitstekende elektrische geleider en heeft een zeer lage weerstand. Grafiet is het enige natuurlijke droge smeermiddel dat wij kennen. Verder is het materiaal extreem temperatuur- en corrosiebestendig

Pendant Lights

Eén op de vier bomen heeft een schimmel. De door schimmel aangetaste bomen komen niet in de handel en worden veelal versnipperd in de shredder. Milo Dool geeft dit afvalhout een nieuwe bestemming in zijn ontwerp Pendant Lights: de lampen zijn gemaakt van beschimmeld beukenhout.

Coleoptera

In Nederland worden meelwormen gekweekt voor de voedselindustrie. Nu voornamelijk nog als voedsel voor dieren, in de toekomst ook voor mensen. De meelworm komt voort uit de meelkever, die een aantal maanden na het leggen van eitjes doodgaat. Kwekerijen zien deze kevers als afval en gooien ze weg. Om voor vermindering van afval te zorgen en natuurlijke bronnen opnieuw te gebruiken, heeft Aagje Hoekstra in het kader van haar afstudeerproject aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (HKU) onderzocht hoe ze de kevers een tweede leven kon geven.

ZandBank

De glasindustrie gebruikt louter wit, puur zand voor de vervaardiging van glas. Dit type zand is slechts te vinden in een klein aantal zandgroeves wereldwijd. Binnen het project ZandBank experimenteert Atelier NL met diverse lokale, niet-pure zandsoorten. Zandsoorten uit verschillende plaatsen produceren verschillende kleuren, patronen en texturen.
Door zand in de oven te smelten breekt het en verhardt tot kristalachtige patronen. Atelier NL onderzoekt de mogelijkheden van deze nieuwe materialen.

Foto: Mike Roelofs