Ontwerpen met de hoofdeigenschap ‘architectonisch’

Phygital Virtuosity

Bastiaan de Nennie laat de digitale en fysieke wereld samensmelten. Objecten uit het predigitale tijdperk worden gescand, de scans worden ontleed en de onderdelen gebruikt als bouwstenen voor nieuwe digitale creaties. Objecten worden bij wijze van spreken hergebruikt in een digitale werkplaats.

POST-VLISCO

Het Helmondse bedrijf Vlisco produceert stoffen voor de Centraal- en West-Afrikaanse markt. Simone Post heeft op eigen initiatief materiaalonderzoek gedaan naar het afvaldoek en de misdrukken van Vlisco. Het onderzoek heeft geresulteerd in het Vlisco Recycled Carpet. Door de grote variëteit in het afval ontstaat er elke keer een uniek kleed, met steeds een enorme kleurrijkdom.

The Lenticular Project

Bij lenticulair drukwerk verandert een plaatje als het in beweging wordt gebracht optisch van kleur, en diepte. Antoine Peters onderzoekt de mogelijkheid om deze techniek op textiel toe te passen en zo ‘multiple dessin’ kleding te maken; de print verandert van kleur afhankelijk van de beweging van de drager of toeschouwer.

Ripening Rugs

Adrianus Kundert ontwerpt vloerkleden die bij slijtage tot leven komen. Op de plaatsen waar het kleed intensief gebruikt wordt ontstaan nieuwe kleuren, texturen en patronen. Omdat het kleed mooier naarmate het slijt zal het niet snel worden vervangen, zoals bij normale slijtage.

Virtual Paper

De wereld van materialen is groter dan de materiële wereld. Door middel van algoritmes kunnen computers natuurlijke eigenschappen van materialen simuleren. Ontwerper Borgart gebruikt een door de universiteit van Berkeley ontwikkeld algoritme om de eigenschappen van papier na te bootsen.

Pretty Plastic Plant

Plastic wordt vaak gerecycled, maar meestal tot kleurloze praktische producten. De Pretty Plastic Plant  bestaat uit zes machines die plastic huishoudafval uit Amsterdam Noord verwerken tot gevelbekleding. Het ingezamelde plastic wordt gesorteerde op kleur, zodat allerlei kleurcombinaties mogelijk zijn. Zo werden inmiddels vier vergaderunits gerealiseerd.

Living Colours

Ook natuurlijke kleurstoffen vervagen. Buro BELÉN, bestaande uit Brecht Duijf & Lenneke Langenhuijsen, onderzocht hoe deze kleurvervaging plaatsvindt en ontwikkelde ‘verkleurkaarten’ van natuurlijke kleurstoffen. Verkleuring wordt zo een kwaliteit waar ontwerpers gebruik van kunnen maken in plaats van een negatieve eigenschap.

Flax Chair

Een composietmateriaal bestaande uit een combinatie van vlas en PLA is toegepast in een stoel, de Flax Chair. Vlas is een gewas dat door het geschikte zeeklimaat een rijke traditie heeft in Nederland, België en Noord-Frankrijk. PLA is een biologisch afbreekbaar plastic op basis van melkzuur. Van het vlas zijn zowel de lange als de korte vezels gebruikt.

De Salt Pup

Een mengsel van bijna 90 procent zeezout, een kleine hoeveelheid zetmeel en water wordt verhit en uitgedroogd, zodat een wit, hard en translucent materiaal ontstaat. Het materiaal is sterk als het gaat om compressie (drukkrachten) en zwak bij trekkrachten. Een logische vorm die daaruit volgt is de boog of koepel.

The Growing Lab – Mycelia

Schimmels zijn micro-organismen die bestaan uit heel veel extreem kleine en snel groeiende schimmeldraden. Laat schimmels groeien op de juiste ondergrond en er ontstaat een nieuw, sterk materiaal dat elke mogelijke ruimtelijke vorm kan aannemen. The Growing Lab is een voortdurend onderzoek naar de mogelijkheden van schimmels voor vormgeving en architectuur.

The Tree Trunk Chair

Wat betekent ‘nieuw’? De Tree Trunk Chair heeft een productietijd van 200 jaar. Door twee eeuwen lang een mal in een boom te drukken, zal de boom langzaam in deze vorm groeien, waarna de mal wordt verwijderd en een stoel kan worden ‘geoogst’.

Functional 3D Printed Ceramics

Steeds meer materialen kunnen 3D geprint worden, ook klei. Olivier van Herpt bouwde zelf een 3D kleiprinter. De ontwerper kan invloed uitoefenen op de machine terwijl hij print. En omdat klei een grillig materiaal is, speelt ook het toeval een rol bij het printen. Zo ontstaat een ambachtelijk product, gemaakt met de nieuwste technologie.

Bi-Re-Cycle

Nederlandse stationsgebieden zijn overladen met zwerffietsen die moeten worden geruimd. Birecycle is een ontwerp gebouwd met deze wrakfietsen.

Black Gold

De collectie Black Gold van Quintus Kropholler omvat voorwerpen gemaakt van asfalt. Asfalt bestaat uit steen en bitumen. Bitumen is het materiaal dat overblijft na de verwerking van ruwe aardolie. Met dit project wil Kropholler de perceptie van het materiaal veranderen: dit aardolieproduct heeft, in tegenstelling tot plastic en benzine, juist een lange levensduur en zal zijn bron (aardolie) waarschijnlijk overleven. Ook laat Kropholler zien dat asfalt een esthetische waarde heeft.

3D Print Canal House

Het 3D Print Canal House is een drie jaar durend onderzoeksproject, waarin DUS Architects in samenwerking met een aantal nationale en internationale partners werkt aan het printen van een grachtenpand, om zo de mogelijkheden van 3D-printen in de bouw te onderzoeken.

CaCO3 Stoneware

Geïnspireerd door de groei van stalactieten hebben Laura Lynn Jansen en Thomas Vailly een manier gevonden om steen in verschillende vormen te ‘kweken’. Hun designreeks CaCO3 Stoneware bestaat uit voorwerpen die druppel voor druppel rond structuren zijn gegroeid. Het breekbare skelet, een 3D-geprinte structuur, ondergaat een wekenlang versteningsproces in speciaal gekozen thermo-minerale bronnen met een hoog gehalte aan mineralen: calciumcarbonaat CaCO3.

Foto: Floor Knaapen

Meet Your Stranger

‘Meet Your Stranger’ is een interactief te beleven film die zich buiten de bioscoopzaal afspeelde in de publieke ruimte rondom het Schouwburgplein tijdens het International Film Festival Rotterdam 2012. Met behulp van dialoogteksten die op de smartphone verschenen kropen IFFR bezoekers in een filmrol en beleefden zij allerlei filmscenes te midden van virtuele decors die zich via de smartphone openbaarden.
Voor ‘Meet Your Stranger’ werd augmented reality toegepast om per scene een virtueel decor te laten verschijnen rondom de ‘strangers’ die een scene speelden. Dubieuze koffertjes die in de scene voorkwamen, stonden er echt.

Botanica

Plantkunde als discipline begon met vroege pogingen om eetbare, medicinale en giftige planten te identificeren, zodat het een van de oudste wetenschappen is. Meer dan tweehonderd jaar geleden werden planten ook gecatalogiseerd op basis van hun afscheidingsstoffen, die een mogelijke bron van materiaal zijn.